Україна взяла курс на розвиток залізничного сполучення. У зв’язку з цим було підписано міжнародні угоди. Водночас велику увагу приділяють розвитку інфраструктури всередині країни та її відповідності до потреб клієнтів. На перший план сьогодні виходять інтермодальні та мультимодальні перевезення. У чому їх відмінності та які перспективи розвитку в Україні ― дізнаєтеся зі статті.


Що таке мультимодальні та інтермодальні перевезення

Мультимодальні перевезення вантажів ― це доставлення однією компанією за допомогою різних видів транспорту: залізниці, авіації, автомобілів. Вона складає з власником один договір, повністю відповідає за збереження та виконання зобов’язань. Замовник отримує послугу «під ключ». На виконавця покладаються такі завдання:

  • прокладання маршруту;
  • підписання договору із перевізником;
  • розрахунки за виконані роботи;
  • організація доставлення за умовами, узгодженими між сторонами;
  • оренда терміналів;
  • оформлення супровідних документів;
  • митні операції;
  • інші завдання за необхідності.

интермодальные и мультимодальные перевозки

 

Що таке інтермодальні перевезення ― це операції з доставлення, які виконують кілька компаній, використовуючи різноманітні транспортні засоби. Тобто частину шляху вантаж перевозить автомобільна компанія, на деяку відстань він передається залізницею, потім пливе морем і т.д.

Замовник у цьому разі самостійно шукає виконавців. Він укладає договори із залізничними, автомобільними, авіа-, морськими, річковими операторами. До обов’язків власника вантажу також входить розробка маршруту. Відповідальність за його безпеку розподіляється між компаніями.


Інтермодальні та мультимодальні перевезення: відмінності

Два види логістичних операцій багато в чому схожі між собою. Відмінність полягає в тому, що:

  1. Під час інтермодальних перевезень замовник змушений стежити за доставленням сам. А мультимодальна логістика позбавляє його необхідності тримати все під контролем, адже цим займається виконавець.
  2. Інтермодальний транспорт вимагає підписання кількох договорів із різними компаніями ― окремо з автомобільною, залізничною, авіаційною тощо. Через це збільшується документообіг, тому мультимодальний спосіб виглядає привабливіше, т.я. у цьому випадку контракт необхідний лише один.
  3. Інтермодальні перевезення ― це співробітництво, в результаті якого розподіляється відповідальність за вантаж. Підприємства беруть на себе зобов’язання у межах відрізка шляху, згідно з яким підписано договір. Якщо після прибуття та зняття пломби з контейнера виявляться пошкодження, винуватця важко знайти.

 

интермодальные и мультимодальные перевозки

 

Не бажаючи наражати на ризик свої товари, компанії частіше віддають перевагу мультимодальному типу операцій. Тут один виконавець, йому і відповідатимуть, незалежно від того, на якому відрізку шляху сталося ушкодження. Інтермодальні перевезення до того ж вимагають ретельного обмірковування маршруту та налагодження процесу.


Мультимодальні та інтермодальні перевезення: ситуація на ринку

Популярність залізниці для перевезення вантажів зростає. Основна причина полягає в тому, що тут практично відсутні затримки. Залізничний вантаж прибуває до пункту призначення майже завжди вчасно, тому що не залежить від низки факторів, що відбиваються на авіа- та автотранспорті. Зростання таких перевезень викликане ще одним важливим фактором. За інформацією АПК-інформ, є дефіцит кваліфікованих водіїв. Більшість із них виїхали на заробітки в інші країни.

Згідно з дослідженням АПК-Інформ 98% зерна експортується з України морем. Підвезення до портів на відстань понад 250 км здійснюється залізницею. Тому закупівлі у господарствах, яких відсутні під’їзні шляхи, стають проблематичними.

 

Интермодальные и мультимодальные перевозки

 

Однак у 2020-2021 роках залізничні перевезення зазнали кризи. Більшість річних контрактів не були сплачені. Такі втрати відбилися на фінансуванні поновлення рухомого складу. У результаті орендарі змушені були перенести виконання фінансових зобов’язань на наступний сезон.

Якщо розглядати, як тенденції, що сформувалися, впливають на майбутнє, то основний тренд 2021 року, який збережеться й у 2022, ― виключення з ланцюжка взаємодії експедиторів, а також прямі контакти між власниками вантажів і рухомого складу. Ця потреба виникла внаслідок пошуку шляхів, як можна підвищити ефективність роботи. Однак при цьому зберігається високий ризик втрат і крадіжок на етапі навантаження/вивантаження.


Можливості для розвитку

Умови для розширення залізничної логістики створює те, що промислові підприємства країни продовжують виробляти продукцію насипного та наволочного характеру, кінцева вартість якої є досить низькою. Її зручніше перевозити саме у такий спосіб. Тому, попри те, що, як стверджує Z-Україна, частка чорних металів, кам’яного вугілля, будматеріалів, які раніше переважали у таких перевезеннях, знизилася, зберігається можливість стабільного зростання.

Розвиток морських портів підвищує попит на підвезення контейнерів. Вони приходять різними шляхами, зокрема, залізницею, але це лише 8,5% вантажів. Разом з тим у Німеччині цей показник, за інформацією USM, сягає 46%.

Це говорить про те, що «Укрзалізниця», як і раніше, становить інтерес для багатьох учасників ринку: промислових підприємств, агробізнесу, морських перевізників. Проте відсутність конкуренції, невчасна реакція регулятора, дефіцит тяги призводять до проблем. Їх також викликає нестача палива, що створюється з вини менеджерів. В результаті замість ефективної роботи отримуємо вимушені простої.


Хто вони ― компанії-перевізники в Україні

Прикладом мультимодальної логістики може бути Неоліт Логістікс. Компанія доставляє вантажі залізницею та автомобільними дорогами, повітрям, морем.

Серед інтермодальних перевізників можна відзначити N’UNIT та UIC. Перша компанія зуміла охопити контейнерними блоками поїздів 90% території України. Тут використовують як власні інтермодальні термінали, так і партнерські. N’UNIT має розвинений автопарк та власні локомотиви. У планах ― відкриття терміналу у Вінниці та ще одного, з перестановкою вагонів, на кордоні.

UIC створена за участю оператора з Німеччини HHLA в результаті укладання меморандуму і планує зайняти провідні позиції, з’єднуючи порти із внутрішніми регіонами України. Цьому сприяє розвинена мережа та планомірне розширення.


Результати підписання меморандуму: можливості для України

Ефективна логістика ― ключ до зниження вартості та підвищення рентабельності бізнесу. У рамках її розвитку Укрзалізниця розширює співпрацю з державами Східної Європи та Балтики. На думку голови правління УЗ Івана Юрика, меморандум, підписаний з німецькою компанією HHLA International GmbH, призведе до розвитку інтермодальних перевезень на рівні світових стандартів та позитивно вплине на інтереси держави.

интермодальные и мультимодальные перевозки

 

Це серйозний внесок у становлення інтермодальних перевезень, що має сприяти відходу від автомобільної логістики у бік залізниці. Тим більше, що остання характеризується розвиненою мережею шляхів, що сполучають центри країни з морським узбережжям.

Тепер перевезення можуть проводитися контейнерними маршрутними поїздами замість вагонів чи їх груп. Їхнє формування відбувається на власному терміналі ― СТО. Це підвищує ефективність та надійність. У планах компанії розширення повідомлення з Одесою, Запоріжжям, Харковом, Тернополем.

Щоб перевезення здійснювалися швидко та якісно, ​​необхідно інвестувати кошти в інфраструктуру. Так, покращення пропускної спроможності потребує залізнична станція Одеса-Порт, у т.ч. розширення шляхів сполучення з морем. Її розвиток призведе до збільшення попиту на перевезення всередині держави, а також у країни Європи, серед них і транзитні.

Сьогодні більша частина вантажообігу з ЄС проходить через залізницю. Україна перетворилася на зручний транспортний коридор між Європою та Китаєм, іншими східними країнами.

«Укрзалізниця», Одеський морський порт та інші компанії працюють над тим, аби тарифи на перевезення відповідали міжнародній практиці, а операційні та комерційні ризики розподілялися рівномірно. У зв’язку із цим абсолютно раціональним стає аутсорсинг (лізинг) персоналу для логістичних терміналів.

Компанія SUN ONE надає співробітникам пункти формування контейнерних перевезень. У списку послуг агентства, крім лізингу, також знаходиться аутстафінг та підбір персоналу. За 12 років роботи було організовано значну базу досвідчених кандидатів. Ви займаєтеся перевезеннями, SUN ONE ― формуванням кадрів.


 



    Залишити коментар

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *