Реклама продукту, лінійки або бренду в більшості випадків є комплексним процесом, який обов’язково повинен включати знайомство споживача з роботою бізнесу. І тут важливою частиною є дегустація.
Суть поняття: що являє собою цей захід
Що таке дегустація у маркетингу? Суть цього процесу полягає в тому, що потенційним клієнтам надається можливість скуштувати продукт компанії, заплативши символічну суму або взагалі безкоштовно.
Наявні споживачі, які добре знайомі з продукцією компанії, можуть познайомитися з новими товарами або їх серіями. За своєю суттю дегустація ー це маркетинговий інструмент, який дозволяє розширити клієнтську базу та масштаби реалізації продукції компанії.
Захід може проводитися в різних умовах:
- На спеціально організованих виставках та презентаціях. У цій сфері діючий чи потенційний покупець повністю занурюється у необхідну атмосферу, де може цілісно протестувати товар.
- У магазинах, де пропонується купити товар, чи у представництвах бренду. Покупець отримує можливість оцінити товар, після чого він зможе одразу придбати те, що сподобалося.
- На вулиці, ярмарку чи іншому масовому заході. Цей підхід дозволяє розширити ринок покупців, зацікавивши їх чимось новим.
- В умовах виробництва. Найчастіше цей тип дегустації служить для безпосередньої оцінки якості продукції експертами, і навіть залучення інвестицій та розширення ринку оптової реалізації.
У процесі дегустації можуть брати участь як професійні експерти, так і звичайні покупці. Однією з головних умов є правильна організація заходу, її варто довірити досвідченим професіоналам.
Основні цілі дегустації
Коли організовують ті чи інші види дегустації, прагнуть покращити процес виробництва продукту, його характеристики для того, щоб вигідно презентувати на ринку. Головним завданням такої кампанії серед покупців є представлення нового товару з акцентом на його перевагах.
Виробнику презентація продукту перед покупцями дає можливість максимально наблизити характеристики виробу до побажань та вимог потенційного споживача.
В результаті виходить досягнути важливих цілей ー збільшити попит на продукцію і розширити ринок збуту. Даючи можливість скуштувати той чи інший продукт, ви ненав’язливо стимулюєте потенційного покупця до придбання.
Які бувають різновиди дегустацій
Сама по собі дегустація дає можливість усім охочим оцінити виставлений продукт за декількома якостями: візуальною привабливістю, текстурою, принципом роботи, смаком.
Зрештою потенційний покупець робить свій вибір на користь того чи іншого виробу, судячи з його привабливості на підставі роботи власних органів чуття.
Різновиди в залежності від типу продукції
Організовувати дегустацію можна для різних товарів, наприклад, для декоративної та доглядової косметики або парфумерії. При цьому можна оцінити їхній аромат, консистенцію, колір та сумісність зі своїми параметрами.
Часто на презентаціях можна зустріти семплінг, завдяки якому покупцю або потенційному клієнту у якості бонусу до покупки або безкоштовно може пропонуватися зразок товару, у тому числі в розсилці.
Найчастіше на дегустаціях презентують продукти харчування та напої. Це можуть бути різні сири, ковбасні вироби, вина, крафтове пиво, солодощі та будь-які інші товари.
При цьому головна умова ー наявність необхідного обладнання. Наприклад, для підготовки вина до дегустації знадобляться келихи та фужери відповідно до типу напою, а також декантери. Крім того, великі виноробні можуть організовувати екскурсії своєю територією.
Для ресторанів, у якості знайомства з кухнею, можуть організовуватися презентації для гостей з міні-порціями різних видів страв або подачею до основного частування компліментів від шефа.
Різновиди в залежності від цілей дегустації
У залежності від завдань, які ставить компанія перед проведенням, також виділяють кілька видів та підтипів таких заходів. Наприклад, буває дегустація, пов’язана із виробничим процесом. Вона спрямована на дотримання технології випуску та параметрів безпеки продукту, та ділиться на кілька підтипів:
- Робоча. Здійснюється працівниками підприємства на різних його етапах: від оцінки сировини до кінцевого продукту.
- Виробнича. Виконується спеціальною комісією експертів, які приймають рішення щодо відповідності продукції параметрам своєї категорії та її конкурентоспроможності.
- Експертна оцінка. Акцент робиться на фізико-хімічних властивостях продукту.
У залежності від цілей проведення, виділяють такі типи дегустації:
- Конкурсна. Її організовують на спеціальних тематичних виставках та конкурсах різних масштабів із залученням висококваліфікованої дегустаційної комісії.
- Комерційна. Необхідна для знайомства потенційного оптового покупця, дилера чи дистриб’ютора з особливостями та перевагами конкретного продукту. За результатами такого тестування можуть вноситися покращення у виробничий процес, склад продукції та її подачу.
- Серед споживачів. Є найпопулярнішим способом знайомства потенційних покупців з органолептичними властивостями продукту, культурними особливостями його споживання, і навіть корисними властивостями.
- Навчальна та показова. Проводиться з метою навчання персоналу правильної оцінки продукції та способів її подання. Такий тип дегустації може бути організований як майстер-клас для широкої аудиторії.
У залежності від кількості учасників та рівня їх експертної оцінки, дегустації можуть бути відкритими та закритими. У першому випадку презентація проводиться для широкого кола людей та спрямована на реалізацію продукції.
Закриті заходи відносять до професійних, під час їх проведення властивості товарів оцінюють фахівці. У деяких випадках, щоб уникнути упередженості, оцінка може бути анонімною, без зазначення бренду.
Як правильно провести дегустацію
Успішність кожного кейсу залежить від правильної організації. Наприклад, ефективність промо акції дегустації буде високою, якщо врахувати декілька важливих складових:
- Правильний вибір промоутера. Тут береться до уваги все: типаж, охайний зовнішній вигляд, мінімум косметики та уніформа, що відповідає бренду. Ніщо у зовнішньому вигляді та поведінці промоутера не повинно відволікати від продукту.
- Підготовленість персоналу. Промоутер повинен чітко знати всі характеристики реалізованого продукту, про які може розповісти потенційному покупцю, якщо той захоче дізнатися більше. Основна інформація, орієнтована на залучення клієнтів, має містити мінімум тексту та максимум сенсу.
- Вибір місця та організація презентації. Місце подачі дегустаційних зразків має бути чистим, правильно освітленим, організованим та зручним для споживачів. Сама продукція повинна зберігатись на стійці з урахуванням усіх необхідних умов (температура, вологість), особливо це стосується їжі.
- Правильна подача. Дегустаційна порція повинна давати можливість клієнту розкуштувати продукт, щоб у нього з’явилося бажання придбати всю упаковку. При цьому важливо, щоб у процесі подачі покупець міг акуратно взяти шматочок руками чи шпажкою. М’які та рідкі продукти часто подаються у тарі або за допомогою додаткового продукту (наприклад, печива чи хліба).
- Наявність товарного запасу. Клієнт повинен мати можливість купити товар, що сподобався, одразу після того, як він його зацікавив. Оптимальним буде розміщення стенду промо дегустації якомога ближче до стелажу з продуктом, що презентується, наприклад, у гіпермаркетах.
Важливим правилом проведення дегустації є залучення необхідної кількості персоналу. Одному промоутеру буде надзвичайно складно розповідати про товар, пропонувати новинки бренду та водночас правильно підраховувати кількість реалізованого товару з формуванням звітності.
Цей фактор важливо враховувати, оскільки в період проведення дегустації продажі, як правило, зростають у кілька разів, і товарні запаси можуть суттєво скоротитися.
Як знайти професійних працівників для проведення ефективної дегустації
Оскільки великі заходи вимагають залучення великої кількості співробітників, знайти їх у найкоротші терміни самостійно як для постійного, так і для тимчасового працевлаштування проблематично.
Аутсорсингова компанія Sunone пропонує клієнтам послуги з пошуку, підготовки та організації роботи персоналу для різноманітних видів дегустації. Переваги роботи з нами такі:
- нема необхідності розширювати робочий штат і наймати нових співробітників, особливо якщо мова йде про разові або сезонні заходи;
- дотримання трудових гарантій як для замовника, так і для самих працівників;
- економія коштів на оплаті праці співробітників за рахунок аутстафінгу;
- наявність професійного рекрутменту;
- можливість імпорту персоналу.
Заходи з більшою кількістю відвідувачів потребують особливої уваги, оскільки від їх організації залежить успішність окремого товару або торгової марки в цілому. Загальне враження від дегустації у результаті формує певну асоціацію з брендом.