Роботодавці сьогодні стикаються із непростим вибором, яких працівників наймати: штатних чи позаштатних. Все не так очевидно, як здається, і з багатьма посадами вдається реалізовувати нестандартні підходи. Це більше стосується персоналу поза штатом. Ми про це поговоримо детально та розберемо все за та проти.
Штатний працівник: особливості, переваги та недоліки
Штатні співробітники — це персонал, який працює офіційно в компанії, має трудовий договір, отримує зарплату та соціальні гарантії, наприклад, оплачувану відпустку, лікарняні тощо. Він приходить на робоче місце за конкретним графіком і постійно виконує свої трудові обов’язки. Оплата праці найчастіше фіксована, незалежно від завантаження.
Переваги штатних співробітників:
- лояльність. Вони за обопільним договором із роботодавцем виконують поставлені перед ними завдання. Найчастіше ідентифікують себе з її цілями та цінностями;
- стабільність. Працівник постійний, він за виконані завдання одержує обумовлену зарплату. Це мотивує його виконувати посадові обов’язки, розвиватися, рости кар’єрними сходами, якщо це можливо в компанії;
- знання та розуміння специфіки роботи. В окремих випадках це дуже важливо, адже внутрішні процеси можуть бути специфічними. Це дозволяє працівникам приймати виважені рішення та ефективніше виконувати поставлені перед ними завдання;
- командний дух. Робота у штаті сприяє формування згуртованого колективу, розвитку корпоративної культури.
Проте штатні працівники — це не завжди ідеальне рішення, у такому форматі працевлаштування є і свої недоліки. Серед них:
- високі витрати. По-перше, це необхідність виплачувати зарплату щомісяця, а якщо фахівець затребуваний, то розмір його винагороди досить великий. По-друге – соціальне забезпечення, яке також, згідно із законодавством, зобов’язаний надати роботодавець;
- бюрократія. Роботи з найму, звільнення, кадрового обліку потребують додаткових часових та фінансових витрат;
- постійне навчання. Це стосується як первинного навчання при наймі, так і подальшого для поліпшення навичок. Тут обов’язок лягає на роботодавця, адже у його інтересах розвивати працівника;
- Проблеми зі скороченням штату. Робити це потрібно відповідно до норм закону, плюс іноді виплачувати ще й компенсацію.
Крім того, штатні співробітники менш гнучкі, адже прив’язані до робочого місця, графіка роботи, що викликає деякі складнощі.
Позаштатні працівники: переваги та недоліки
Позаштатний співробітник – це фізична особа, яка виконує роботу для організації за цивільно-правовим договором. Він не входить до штату і не має з компанією трудових відносин у класичному розумінні. Сьогодні найвигіднішим і найнадійнішим варіантом найму таких співробітників є звернення до спеціалізованої агенції, наприклад нашої.
Серед переваг позаштатної роботи:
- гнучкість. Швидко масштабувати штат – це просто. При цьому можна відштовхуватись від поточних завдань. Доступна оренда персоналу, наприклад команди навчених та кваліфікованих працівників певного профілю для виконання конкретних завдань. Також варіант – періодичний найм для виконання роботи. Наприклад, бухгалтерського обліку, аудиту персоналу, дуже затребувані послуги інженера з оплати праці;
- економія на витратах. По-перше, не потрібно щомісяця виплачувати зарплату, по-друге, немає соціальної складової трудових відносин;
- доступ до широкого пулу спеціалістів. Вузькопрофільні працівники просять високу зарплату, утримувати їх у штаті дуже дорого. Агентство пропонує послуги таких експертів, залучення їх до виконання певного завдання значно вигідніше;
- гарантовано кваліфіковані працівників. Їхня кваліфікація абсолютно відповідає поставленій задачі, плюс вони займаються розвитком навичок самостійно або ж це лягає на плечі агенції, яка надає такі кадри;
- мотивація результатом. Позаштатні співробітники отримують оплату за фактом виконання, тобто зацікавлені в тому, щоб швидко і якісно виконати завдання.
Знаючи, хто такий позаштатний співробітник, може здатися, що він – ідеальне рішення для компанії. Однак це не зовсім так, певні недоліки у залученні зовнішнього працівника є.
Перше – це нейтральна лояльність, іноді цей факт насправді дуже важливий для фірми. Позаштатний працівник сприймає її як ще один проект, він не прив’язується.
Друге – необхідність контролю якості. Навіть під час укладання договору, що слід робити завжди, потрібно перевірити результат виконання завдання. Правда, при виявленні недоліків вони усуваються в стислий термін.
Третє – можливі складнощі комунікації, особливо, якщо потрібно знати специфіку діяльності, багато нюансів.
Четверте – інтелектуальна власність, захист якої може бути під сумнівом. Однак цей недолік можна нівелювати грамотно укладеним договором.
Кого вибрати: штатних чи позаштатних співробітників
Насправді сказати, що одні точно кращі за інших, не можна. Багато компаній сьогодні практикують підхід, коли тримають певну кількість співробітників на постійній основі, а за необхідності залучають зовнішніх, зокрема це актуально і в державному секторі. Далі розглянемо низку важливих аспектів щодо вибору формату трудових відносин.
Коли підходить штатний, а коли позаштатний співробітник
Орієнтуватися треба на характер роботи. Так, для щоденних рутинних завдань, які вимагають постійної присутності на робочому місці, більше підходять штатні. Ви можете бути впевненими, що поточні роботи будуть виконані. Для разових проєктів, завдань, коли потрібні вузькі спеціалісти, найбільше підходять зовнішні співробітники. Також це актуально сезонно, наприклад, у пікові періоди попиту, під час відкриття філії, прийому партії товарів тощо.
Далі орієнтиром буде розмір компанії. Великим зручно утримувати штат, у тому числі оплачувати роботу вузьких спеціалістів, інженера з охорони праці. Якщо говорити про менший масштаб, то малі та середні компанії зобов’язані виконувати регламенти, знову ж таки з охорони праці, але тримати в штаті такого фахівця просто не можуть собі дозволити. Проте сказати, що зовнішні співробітники залучаються лише в такому разі, не можна. Великі фірми також часто користуються послугами нашої агенції, адже багато залежить від того, які саме завдання потрібно передати на позаштатну роботу.
Ще один фактор – необхідна кваліфікація. Для виконання складних завдань, навіть якщо це потрібно робити деякий час, краще залучити зовнішнього виконавця.
Юридичні нюанси
Штатні співробітники працюють за трудовим договором, в якому прописуються:
- посадові обов’язки;
- умови роботи;
- заробітна плата;
- графік роботи;
- соціальне забезпечення тощо.
Із позаштатними укладається цивільно-правовий договір. У ньому прописується предмет, вартість робіт та строки виконання. Є також відмінність у соціальному забезпеченні. Його бере на себе агенція, яка надає працівників. Це розвантажує відділ кадрів замовника та зменшує його витрати.
Соціальні аспекти
Тут слід розглянути 2 моменти: мотивацію та корпоративну культуру, оскільки є деякі нюанси. Отже, у штатних співробітників мотивацією, крім зарплати, що цілком логічно, може бути:
- кар’єрне зростання;
- соціальні гарантії;
- стабільність.
Щодо позаштатних – оплата праці, а також можливість працювати над цікавими проектами. Чим більше завдань такий виконавець реалізує, у тому числі в різних компаніях, тим більшу оплату за підсумками місяця отримає. Причому він зацікавлений у якості, що дозволить побудувати із замовником довгострокові відносини.
У корпоративну культуру більш інтегровані штатні працівники, що цілком логічно.
Тенденції розвитку
Сучасні тренди ринку праці говорять про те, що кількість компаній, які готові та вже активно користуються послугами позаштатних співробітників, зростає. Це дозволяє оптимізувати виконання завдань, отримати відчутну економію та якісну кваліфіковану працю. Однак про повну відмову від штатних також не можна говорити. Вибір далеко не однозначний, і його більшою мірою диктує сфера діяльності підприємства.