Корпоративна культура виходить за рамки стандартів ефективності, адже акцент йде в тому числі на добробуті людини. Велбінг – це напрям, який стає пріоритетом для компаній, що прагнуть сталого розвитку, утримання талантів, створення мотивуючого середовища. Далі ми детально розкажемо, як управляти цими процесами і чому це так важливо.
Що таке well-being
Термін well-being можна дослівно перекласти як «благополуччя». Однак у корпоративній культурі це значно ширше поняття. По суті, це сукупність факторів, які забезпечують здоров’я, задоволеність, мотивацію та баланс співробітника. Це стосується робочого і навіть особистого контексту.
Тобто, якщо сказати іншими словами, то well-being – це не лише відсутність стресу та хвороб, а й наявність умов, у яких співробітники зможуть почуватися реалізованими, цінами та мати підтримку.
5 ключових аспектів концепції well-being
Well-being концепція – це система з 5 взаємопов’язаних компонентів. Важливо, щоб кожен з них був врахований. Якщо пропущений хоча б один, порушується баланс всієї системи добробуту.
Психологічне здоров’я
Це ключ до сталої продуктивності. Якщо психологічне здоров’я в нормі, то співробітник здатний справлятися зі стресом, тривожністю, професійними та особистими викликами. Підтримка ментального здоров’я здійснюється через програми допомоги, коучінгу, гнучкий графік роботи. Крім того, важлива культура відкритості, що знизить вигорання та підвищить лояльність.
Професійна реалізація
Тобто почуття сенсу та значущості своєї роботи. Це безпосередньо впливає на мотивацію.
Якщо працівник бачить результати своєї праці і при цьому отримує визнання, зокрема від керівника, колективу, то почувається успішним, зростає. До цього аспекту благополуччя слід віднести також розвиток навичок, кар’єрне зростання, чіткість цілей, прозорий зворотний зв’язок.
Фізичний стан
Фізичне здоров’я – основа продуктивності. Компанія цілком може впливати на цей аспект через умови праці. Наприклад, ергономічність робочого місця, якісне освітлення, регулярні перерви.
Крім того, доречними будуть корпоративні спортивні програми, медичне страхування, інформування про здоровий спосіб життя.
Соціальна значимість
Тут мається на увазі рівень залученості співробітника до колективу, відчуття його належності, визнання та прийняття. Атмосфера підтримки, поваги, емпатії впливає на благополуччя дуже сильно, здатна мотивувати. Хороша корпоративна культура в цьому випадку сприяє командній роботі та знижує плинність кадрів.
Фінансова стабільність
Це важливий аспект спокою, адже дає впевненість у завтрашньому дні. Справедлива зарплата, бонуси, навчання фінансової грамотності, прозорість компенсаційної політики – все це зміцнює довіру співробітників до роботодавця.
Важливість well-being в компанії або навіщо займатися благополуччям співробітників
Well being програма – це безперечно новий напрям, і є компанії, які не повною мірою розуміють важливість благополуччя співробітників. Справа в тому, що недостатня увага роботодавця до такого питання спричиняє внутрішню кризу в команді. Основні джерела цього:
- психологічний дисбаланс. Виникає хронічний стрес, емоційне вигорання, зростає тривожність. Усе це прямі наслідки неекологічного робочого середовища. Відповідно, знижується мотивація, виникає більше конфліктів, підвищується плинність кадрів. Це, у свою чергу, впливає і на репутацію компанії;
- дисбаланс між роботою та життям. Коли співробітник живе лише заради роботи, якість такого існування страждає. Важливо зберігати гнучкість та повагу до особистого часу, надавати можливість для «перезавантаження». І це не бонуси, а базові елементи сталості корпоративного середовища.
Турбота про персонал – це не завдання одного дня, а системність і налагодження власних комплексних підходів.
Как добробут впливає на робочі аспекти
Корпоративний well-being – це не просто турбота про людей, це реальний драйвер бізнесу. Основний позитивний вплив на роботу організації:
- продуктивність. Якщо співробітник здоровий, вмотивований, він працює швидше, якісніше і з більшою ініціативністю;
- командний дух та мораль. Емоційно стійкі команди краще взаємодіють, підтримують одне одного та вирішують задачі з мінімальною кількістю конфліктів;
- репутація. Компанії з розвиненою культурою благополуччя привабливі не тільки для талантів, а й інвесторів;
- залученість та утримання. Якщо на роботі все добре, то ще краще шукати ніхто не буде. Відчуття турботи тут і зараз відіграє у цьому величезну роль;
- клієнтоорієнтованість. Внутрішнє благополуччя безпосередньо відображається на зовнішньому сервісі та всіх робочих процесах. Задоволені співробітники = задоволені клієнти.
Після впровадження well-being у компанії приклади успішного розвитку та покращення результатів численні. Питання лише у правильності програми та виборі оптимальної моделі.
Етапи впровадження well-being в компанії
Создание культуры well being – это не разовая инициатива, а системный процесс, потребность в котором на самом деле очень высокая. Важна вовлеченность руководства, участие hr-специалистов. Кроме того, необходимо иметь коммуникацию с командой и проводить исследования эффективности, например, через проведение опросов, оценок. Далее мы расскажем, как поэтапно ввести эту полезную психологическую программу в обычные рабочие будни.
Створення культури well-being – це не разова ініціатива, а системний процес, потреба в якому насправді дуже висока. Важлива залученість керівництва, участь hr-спеціалістів. Крім того, необхідно мати комунікацію з командою та проводити дослідження ефективності, наприклад, через проведення опитувань, оцінок. Далі ми розповімо, як поетапно запровадити цю корисну психологічну програму у звичайні робочі будні.
Етап 1. Аналіз поточної ситуації
На первичном этапе важно понять, в каком месте находится компания, а именно: что думают сотрудники о своей вовлеченности, уровне стресса, комфорте и балансе, какие инициативы уже существуют, а какие вызывают недовольство.
Рекомендованные действия:
- проведение анонимных опросов, интервью, в том числе можно привлечь психолога;
- изучение показателей текучести, больничных, вовлеченности;
- проведение аудита условий труда, программ поддержки;
- сопоставление ожиданий сотрудников с возможностями компании.
Такой анализ не должен быть формальностью, иначе результаты будут необъективными, а для «галочки» они не покажут реального состояния дел.
На первинному етапі важливо зрозуміти, де знаходиться компанія, а саме: що думають співробітники про свою залученість, рівень стресу, комфорт і баланс, які ініціативи вже існують, а які викликають невдоволення.
Рекомендовані дії:
- проведення анонімних опитувань, інтерв’ю, зокрема можна залучити психолога;
- вивчення показників плинності, лікарняних, залученості;
- проведення аудиту умов праці, програм підтримки;
- зіставлення очікувань співробітників із можливостями компанії.
Такий аналіз не повинен бути формальністю, інакше результати будуть необ’єктивними, а для «галочки» вони не покажуть реального стану справ.
Етап 2. Розробка нової культури
За підсумками зібраних даних формується стратегія. Цей етап включає: планування, постановку цілей та вибір пріоритетів. Сюди входять такі дії:
- визначення цінностей well-being;
- постановка конкретних цілей. Наприклад: зменшення вигорання, підвищення залученості, збільшення часу відпочинку;
- створення політики підтримки ментального та фізичного здоров’я;
- формування бюджету та ресурсного плану.
Знову ж таки на кожному етапі в процесі впровадження well-being важливо, щоб це все не було формальністю. Система запрацює і дасть результати лише в тому випадку, якщо стане частиною повсякденного життя компанії. Наприклад, через приклад лідера/керівника, внутрішні комунікації, визнання.
Етап 3. Впровадження та підтримка культури
Реалізація починається з дій, а не з гасел. Важливо впровадити ініціативи та підтримувати їх у довгостроковій перспективі. Приклади дій, які можуть дати результат:
- ментальне здоров’я: доступ до психолога, вебінари, дні без зустрічей або можливість дистанційної роботи, якщо це можливо;
- фізичне здоров’я: спортзал, бігові клуби, регулярні медогляди, обіди;
- баланс: гнучкий графік, заборона на робочі чати вночі тощо;
- фінанси: курси планування бюджету, бонусна система, додаткове навчання грамотності.
Звичайно, важливим є і моніторинг результатів. Причому це мають бути не сухі звіти, а регулярний, живий зворотний зв’язок, що допоможе скоригувати стратегію.
Стратегії побудови культури well-being в компанії
Розвиток культури благополуччя – це далеко за межами фізичного здоров’я. Це створення середовища, в якому людина зможе бути ефективною і щасливою. Тут є декілька основних аспектів, над якими варто працювати. Фізичне здоров’я:
- зручне робоче місце; гарне освітлення; регулярні перерви;
- корпоративні тренування чи компенсація абонементів;
- програми профілактики: вакцинація, лекції, ініціативи щодо здорового способу життя.
Психічне здоров’я:
- емоційна безпека: співробітник може висловлювати свою думку без страху;
- доступ до психологічної допомоги;
- підтримка у кризових ситуаціях;
- навчання керівництва емпатії та навичкам спілкування.
Фінансова обізнаність:
- курси управління особистими фінансами, інвестиціями;
- допомога з податками, кредитами, плануванням бюджету;
- прозорість бонусів, чіткі постановки цілей, справедлива оплата праці.
Фізично здоровий, ментально стабільний співробітник із надійною фінансовою опорою та впевненістю у завтрашньому дні працюватиме сміливо та проявлятиме ініціативу.
Висновки
Культура well-being – це інвестиція у людей, а отже, й у майбутнє компанії. Втрати, яких можна зазнати, ігноруючи потреби та продуктивність співробітників, не підтримуючи їх благополуччя, значно більші. Це зростання вигорання, фінансові витрати через хвороби та низьку залученість до робочого процесу. Тут можна додати репутаційні ризики та втрату талантів. Політика благополуччя насправді не вимагає так багато вкладень, як може здатися, проте тут необхідно привернути значно важливіші ресурси – увагу, емпатію та системний підхід. Це допоможе зробити well-being частиною філософії і завдяки цьому отримати відмінні результати.